סיכום כנס דרמה תרפיה דרום אמריקה - 2018

מפגש ראשון של דרמה תרפיה באמריקה הלטינית

https://encuentrolatinodramaterapia.site123.me/ 

 

שלום לחברי חטיבת הדרמה תרפיה,

שמי לאורה המרשלג ואני חברה שהצטרפה לאחרונה לי.ה.ת. רציתי לספר לכם על חוויה מדהימה שהייתה לי בחודש ספטמבר האחרון (החודש עם הכי הרבה חגים...). השתתפתי בכנס דרמה תרפיסטים הראשון באמריקה הלטינית שהתקיים בדרום צ'ילה, טמוקו. זה התחיל כמו חלום רחוק, קיבלתי מידע והזמנה הישר מדר' סוזנה פנדזיק אשר היוותה חלק גדול בפרויקט זה. ניצלתי ביקור משפחתי בארגנטינה ושילבתי בו את הכנס בצ'ילה. הגעתי כאשר האדם היחיד שאני מכירה זו דר' פנדזיק אבל השילוב של דרמה תרפיסטים עם דרום אמריקאים היה חזק ומיד הפכנו למשפחה. ביום הראשון של הכנס היינו באודיטוריום של האוניברסיטה, שם קיבלו אותנו בצורה מאוד מכובדת ופתחו את הכנס עם הופעה של סטודנטיות/ים לריפוי בעיסוק, שחלקן/ם היו בדיפלומט בדרמה תרפיה.

המופע היה מעניין ובנוסף היו אומנים מקומיים שונים. מיד לאחר מכן הציגה דר' סוזנה פנדזיק את המחקר שלה בנושא: 'הפרדיגמה שמאני' בו מוצג מחקרה על שמאנית ממקסיקו. במחקרה השוותה דר' פנדזיק את החשיבה השמנית עם הדרמה תרפיה. ניתן לומר בקווים גדולים מאוד שיש דמיון בשימוש בכלים תיאטרונים והצגה\המחזה של השמאנים לצורך הקלה, הבנה וריפוי של מצבו של המטופל, כפי שהדרמה תרפיה עושה. במשך שלושה ימים הציגו משתתפי הכנס את העבודות באוכלוסיות השונות תוך כדי הסבר על בשימוש בכלי התרפויטי של הדרמה תרפיה ובכלל כלים מעולם התיאטרון לצרכים טיפוליים. בין ההרצאות והצגות נושא הייתה מרצה בשם חביארה דוקוינג רויז (  (Javiera Ducoing Ruizנציגה צ'יליאנית, שהביאה נושא מרתק: ''התיאטרון כתרחיש של הכללה: גישה לחוויה תיאטרונית עם אוכלוסיות מודרות''. היא דיברה בעיקר על הדעות הקדומות שלנו ואיך אפשר לסייע לאוכלוסיות מודרות בעזרת כלים מן התיאטרון  הטיפולי לבריאות הנפש. נושא זה רלוונטי ביותר לא רק בדרום אמריקה, אלא בכלל, בעולם כולו. בנוסף היה פסיכולוג קליני בשם מטיאס בוסטוס (Matias Bustos) הציג את עבודתו באמצעות תיאטרון טיפולי עם אוכלוסייה פסיכיאטרית. הוא עשה זאת בהצגת יחיד מצוינת שכתב בעצמו בעקבות אחד ממטופליו. אחת ההצגות היחיד היפות ומרגשות שראיתי בנושא של אנשים שסובלים ממחלות פסיכיאטריות ריפוי והקלה דרך כתיבה והצגה: זה היה מעולה.

השתתפתי בהרבה סדנאות. אחת מהן הייתה סדנה של משחקים ומשחקיות עם שלושה מנחים שעובדים כהרכב בתיאטרון טיפולי. הם הגיעו ממנדוזה (Mendoza), ארגנטינה על מנת להשתתף בכנס. בהרכב זה יש פסיכיאטר, פסיכולוג ומורה לדרמה. הם הדריכו בעזרת משחקים בהם כולם מאוד נהנו. בנוסף הביאו נושא להצגה על עבודתם בבתי ספר עם  כל עובדי בית הספר (לא רק המחנכים, אלא גם העובד במשק בית והספרנית וכו'). עברנו מסטר קלאס נוסף עם לילי בריק-לוי אשר למדה דרמה תרפיה באנגליה, ב-Roehampton. היא עשתה לנו פעילות בעזרת קלפים טיפוליים/ היה מרתק...ֱ היו עוד ועוד נושאים נפלאים שהוצגו. העשייה הדרמה תרפויטית בדרום אמריקה תופסת תאוצה ופורשת כנפיים.  אני שמחה ואסירת תודה שהזדמן לי ויכולתי להיות חלק מכך.

לאורה המרשלג

דרמה תרפיסטית


 

 

בהמשך למילים של לאורה, היה ממש מפגש מרגש, בו התוודתי שוב לכוח האדיר ולגמישות של הדרמה תרפיה להתברג באכלוסיות שונות ולקבל מאפינים ייחודיים בכל תרבות ותרבות. למגש הגיעו משתתפות/ים מארגנטינה, ברזיל, קולומביה, צ'ילה, ארה"ב, אנגליה וישראל –כולל גם נוכחות דיגיטלית באמצעות מצגות שנשלחו ממקסיקו וספרד. המפגש היה באמת זה: מפגש נהדר (או ליתר דיוק, תגלית). דרך ההרצאות והסדנאות, התברר כי היה צורך אדיר לחלוק את החוויות ואת הידע הקיים לגבי השימוש של טקסים, תאטרון ודרמה תרפיה בריאות הנפש, חינוך, ובכלל בתחום החברתי והיישומי באמריקה הלטינית. נעשו חיבורים, נארגו רשתות, חולקו חוויות, רעיונות, תרגילים, וחיבוקים. זה היה נפלא וקסום!

 

 

 בסוף המפגש הודיעו שהמפגש הבא יתקיים במנדוזה שבארגנטינה ב-2020 סביב הנושא: "דרמה תרפיה, בתיאטרון, בחקר המוח, ובחינוך."

Hasta la vista!!

סוזאנה פנדזיק