יום עיון - "הדמיון ככוח חיים בעתות מצוקה ומשבר"

מה אנחנו יכולים ללמוד מפרידל דיקר ברנדייס ומעבודתה הטיפולית עם הילדים בגטו טרזין?

יום העיון יתקיים במוזיאון ינקו דאדא עין הוד

יום שישי | 03.05.2024 | 14:00 - 8:45

עלות ההשתתפות - 

180 ש"ח חבר.ת יה"ת

220 ש"ח למשתתפים אחרים

עלות ההשתתפות ביום העיון כוללת סדנה לבחירה במועד ההרשמה.

לתשלום לחצ.י כאן*

לתשומת לבכם מספר המשתתפים מוגבל



08:45 התכנסות במוזיאון ינקו דאדא, עין הוד

09:00 מילות פתיחה  - יו"ר יה"ת, ד"ר אילנה לח

09:15 סיור בתערוכת האוסף והסבר לגבי המוזיאון - מיכאלה מנדה ינקו.

09:40 הפסקת קפה 

10:00 הרצאה: "על דמיון, יצירה ותקווה בלב המאפליה. להיות היום עם פרידל דיקר ברנדייס" - יוני שור

10:45 הרצאה: מורשתה של פרידל דיקר ברנדייס -  אמנית הבאוהאוס- מיכאלה מנדה ינקו

11:15 הפסקה

11:45 - 13:15 סדנאות

  1. "על החיים בסטודיו" סדנת כתיבה/נונה אורבך. 
  2. ״הלב המלבד״ סדנת טקסטיל/אדווה דרורי.
  3. "אמנות וטבע אחים הם, שני ענפים של אותו עץ" סדנת אמנות פלסטית ודרמה תרפיה/ליאור שור ומאירה מדינה-יונגה.
  4. ״כאשר לחן החיים נקטע״ סדנת מוזיקה/עינת לנדא.
  5. ״לצייר תקווה, לשחרר לשמים את הפרפרים שלא היו שם" סדנת אמנות פלסטית/יוני שור.

 13:30-14:00 - מילות סיכום וסגירה בחלל המרכזי

סדנה 1 - "על החיים בסטודיו" הנעה לכתיבה - סדנת כתיבה/נונה אורבך

איך קורה שפעולות בחומר מתמירות לרוח ונפש? איך כותבים את זה? נלמד איך מקשיבים בגוף (כי טקסט הוא גם מוזיקה) ומהם האמצעים האמנותיים שמקדמים סיפור. יש להכין מראש: כתיבה אישית של זיכרון ילדות בנושא מפגש חושי עם חומר כלשהו (150 מילים) והביאי כמה עותקים ממה שכתבת. 

נונה אורבך היא אמנית, מטפלת באמנות, מדריכה וכותבת. מנהלת קהילות למידה ושואפת להקים ספריית טקסטים עולמית מקוונת שתכיל סוגות כתיבה שונות על טיפול באמנויות.  

סדנה 2 - "הלב המלבד" - סדנת טקסטיל -ליבוד יבש/אדווה דרורי

מלאכת הליבוד היא אחת מאמנויות הטקסטיל העתיקות ביותר. במפגש הנוכחי נלבד ציורי צמר מצמר כבשים טבעי בטכניקת הליבוד היבש.המשתתפות.ים יקבלו  פיסת לבד מוכנה עליה ניתן יהיה לפרוש את הצמר הגולמי ולעבד אותו לכדי ציור מלובד. פעולת הדקירה הינה פעולה רפטטיבית של הכנסת המחט בזווית ישרה לתוך הצמר והוצאתה. פעולה זאת  מייצרת רוגע ושקט פנימיים, אשר מאפשרים נשימה עמוקה פנימה  ובאמצעות כך מתאפשרת נגיעה  במחוזות נסתרים בתוך הנפש. 

אדווה דרורי - אמנית ותרפיסטית באמנות הפועלת בשני המישורים במקביל ומייחלת לשלבם בעשייתה. במהלך השנים פיתחתי שפה ייחודית, טוטאלית, נשית, עמוסת טקסטיל ומלאכות עמלניות כגון תפירה, רקמה, ליבוד, סריגה. בתחום הטיפול עובדת בקליניקה פרטית בטיפול באמצעות אמנות, משחק והבעה. מקיימת סדנאות במסגרות שונות ומרכזת את תחום התרפיה בבית ספר רימון בפרדס חנה.

סדנה 4 -"כאשר לחן החיים נקטע"/עינת עופרי לנדא

הסדנה תעסוק במפגשים עם ההיבטים הציליים, האפלים, הדמוניים והטראומתיים בחיי הנפש. נעזר בדוגמאות ובהתנסות מתחום המוזיקה והאמנות, ומהתיאוריה היונגיאנית.

עינת עופרי לנדא

מטפלת במוזיקה, פסיכותרפיסטית ואנליטיקאית יונגיאנית בכירה, מרצה, מדריכה ומנחת סדנאות. חוקרת ומרצה על משנתו של ק.ג. יונג ועל הזיקה שבין מוזיקה ואמנות לתהליכים נפשיים. בין המוסדות בהם מרצה ופעילה: המכללה לחברה ואמנויות, בתי ספר לפסיכותרפיה יונגיאנית והמסלול להסמכת אנליטיקאים יונגיאנים. חברה בעמותה היונגיאנית הישראלית, ובאגודה היונגיאנית הבינלאומית, חברה ומדריכה ביה"ת. מטפלת מזה 30 שנה באוכלוסיות מגוונות בטיפולים פרטניים וכן בהדרכות של מטפלים. בעלת קליניקה פרטית ברעננה.

 

סדנה 5 - "לצייר תקווה, לשחרר לשמים את הפרפרים שלא היו שם" סדנת אמנות/יוני שור

השתקפות עבודתה הייחודית של פרידל דיקר ברנדייס עם הילדים בגטו טרזין. נתחקה אחר דרך עבודתה הייחודית של פרידל דיקר ברנדייס עם הילדים בגטו טרזין שחיו תחת איום מתמיד על חייהם. נשלב חומרים פשוטים ויומיומיים, חלקם דחויים, חסרי ערך, עם חומרי אמנות ויצירה "טובים”. נשתמש בסיפורים שיזכירו לנו ילדות ונחדד את המבט הפנימי והחיצוני בהווה שמעז לגעת בעברו.נכיר את חומרי היצירה שבהם השתמשו הילדים בטרזין ונלמד כיצד נעזרה פרידל דיקר ברנדייס בתולדות האמנות, כיצד שולבו תרגילי באוהאוס בתהליך היצירתי וכיצד עודדה ההתבוננות שיצרה מציאות מעט יותר אפשרית תחת איום החורבן והכליון.

 

יוני שור

אמן, מטפל ומדריך בכיר באמנות. לימד וריכז שנים רבות את מסלול הטיפול באמנות בלסלי קולג' –ישראל. מרצה, מדריך ומפתח מודלים לטיפול, לימוד והדרכה שבהם שפת האמנות היא השפה המובילה. מטפל ומדריך בהרצליה.

* ניתן לבטל הרשמה עד תאריך - 25/04/2024 יום חמישי.