נעים להכיר - חגית האוזר יו"ר ועדת חריגים


היום ב"נעים להכיר" חגית האוזר, מטפלת בדרמה MA, מדריכה. בוגרת בית הספר לפסיכותרפיה אדלריאנית, בו כיהנה גם כחברת סגל ההוראה וכחברת סגל  הכנס האדלריאני הבינלאומי.

הי חגית, ספרי לנו קצת על עצמך

אני עובדת במערכת החינוך עם ילדים ונוער, מדריכה מטפלים באומנויות. עוסקת בפסיכותרפיה עם מבוגרים בקליניקה פרטית בהוד השרון, מדריכת הורים בדגש על כאלה המתמודדים עם ADHD בפרט.

מאמינה ב'עקרון שוויון ערך האדם'', לאלפרד אדלר, על פיו, למרות השוני, כולם בעלי ערך, כולם חשובים ונחוצים, כולם שווים, ולכולם יש מקום. רציונל זה הוא נר לרגלי בחיי האישיים והמקצועיים גם יחד. ברוח  זו, הגיתי את הרעיון  לשיר 'היהלום שבסתר', אותו כתבה חברתי צביה אהרוני, והלחין רונן ויטמן, שעוסק ב'יהלומים שבסתר' הלוא הם ילדי הADHD. תפקידי בוועדת חריגים, הוא המשך טבעי ואבן דרך משמעותית במסע חיי.

איך הגעת להיות פעילה בארגון?

הצטרפתי ליה"ת כבר בהיותי סטודנטית לפני עשרים שנה. מאז, לקחתי חלק בתפקידים שונים בכנסים, במפגשים החטיבתיים, בכתיבת מאמר לקובץ מאמרים בנושא טיפול קבוצתי במערכת החינוך, שהיה פרי שיתוף פעולה בין יה"ת והמדריכות הארציות ובהנחייתן. בלקיחת חלק בפעילויות ההסברה של ועדת הסטודנטים במסגרות ההכשרה, ועוד.

לפעילות הנוכחית, התגייסתי מתוך אמונה בחשיבות מילוי התפקיד, על אף מורכבותו. ניסיוני האישי והכרתי בנחיצותן ויעילותן של ועדות חריגים למיניהן, הביאו אותי לבחירה להגיש את מועמדותי לתפקיד.

ועדת חריגים דנה  בבקשות יוצאות דופן לקבלה לחברות ו/או מעבר למעמד מתמחה להדרכה/ מדריך.  לא במקרה, בקשות אלה, מוגדרות בתקנון האגודה, כ'יוצאות דופן' ולא כ'חריגות',

'יוצא דופן', במקורות, הוא כינוי  למי שנולד שלא בדרך הרגילה, אלא מוצא דרך דופן הרחם, היינו בדרך אחרת, חלופית. העושים במלאכה זו, פועלים לשמירה על הרך הנולד, כך שיוכל לצמוח ולהתפתח, תוך מחויבות לשמירה, במידה שווה, גם על היולדת.

תיאור זה, הוא מטאפורה, למהות עבודתה של  ועדת חריגים, שמטרתה לדון בבקשות הלא רגילות, המגיעות לפתחה, דרך ועדת רישום ומעבר החטיבתית, מאחר שאין בסמכותה לאשרן.

לכל מקרה, ייחודיות משלו. החל מנסיבות אובייקטיביות לאי יכולת להמציא אישורים כנדרש, המשך במחסור בשעות הדרכה, או  קבלת הדרכה, שלא ביודעין,  ממדריכים אשר אינם מוכרים על ידי יה"ת, או במקרים של חוסר בשעות הדרכה בכלל  ובאומנות הרלוונטית לתחום ההכשרה בפרט,מנסיבות אישיות כאלה ואחרות, ועוד.

חברות הועדה, דנות בכל בקשה ובוחנות האם ובאילו תנאים, ניתן למצוא דרכים חלופיות לאישורה, תוך נאמנות ומחויבות לשמירה על הקוד האתי. זאת, על מנת לסייע, ולאפשר המשך קידום והתפתחות מקצועית של מה שיותר מטפלים באומנויות בישראל, העושים עבודתם נאמנה, ותרומתם ברוכה ומשמעותית לאין ערוך.

 

ספרי על משהו שהיה לך משמעותי ולקחת בו חלק במהלך פעילותך בארגון.

השיח הבין-מקצועי הפורה עם בעלי התפקידים בוועדות המעבר, על מנת לשפר ולשמר, כמו גם שיתוף הפעולה עם שותפותיי לוועדה, יעל ביגלמן, וד"ר נעמי גוברין, שמביאות איתן ידע וניסיון מקצועי רב, גמישות מחשבתית לחשיבה 'מחוץ לקופסה', בשילוב יושרה ונאמנות לאתיקה האישית והמקצועית.

זו ההזדמנות להודות להן על השותפות לדרך, על מסירותן הרבה, ועל סבלנותן הבלתי נדלית לדון בכל פניה בחרדת קודש.

עם אלו קשיים את מתמודדת כפעילה בארגון?

אמירות שעדיין נשמעות מקולגות (שאמנם פחתו מאוד בשנים האחרונות) כמו: "אוף, מה זאת כל הבירוקרטיה הזו" "בשביל מה הם צריכים שאשלח להם את כל האישורים", "מה זאת הנוקשות הזאת, וההתעקשות על כל אישור ומסמך", "אנ'לא מוצאת את האישורים אז מה הבעיה 'שלהם' לאשר גם בלי זה".

מאמינה שאין מטפלת באומנויות שהייתה רוצה להיות חברה בארגון שמתנהל כרפובליקת בננות ובארגון בו התקנון הוא רק המלצה. 

מה את מרגישה שאת מקבלת מהארגון?

יה"ת מבחינתי הוא 'ארגון שהוא בית', שדואג לקדם את המקצוע, לייצג את המטפלים, לתרום להעצמתם ולהתפתחותם המקצועית.

זהו בית - שהעשייה בו מעוררת השראה, וזכות גדולה לי להימנות על חברותיו וחבריו.

זהו ארגון – שעבורי, להיות מוכרת על ידו, משמע, בין השאר, להיות שווה.

מה לדעתך צריך להיות הדבר הבא שהארגון יעשה?

המשך עשייה למען העלאת מספר חברי יה"ת. כוחו של ארגון נמדד במספר החברים בו. פעילי הארגון עושים ימים כלילות למען כלל המטפלים באומנויות בארץ.

חשוב לציין כי בימים אלו מתחיל הרישום לשנה הבאה. השנה נפתחה האפשרות להגשת הטפסים באופן מקוון, ובנוסף, יש באתר כתובות וטלפונים של חברים שמגישים עזרה לכל מי שנתקע בתהליך, כך שבאמת, יותר קל להירשם לארגון מאי פעם. עוד שינוי שקורה השנה, זה שחברי האגודה בשנה זו יקבלו גם את תעודות ''תו התקן'', כך שיש סיבה כפולה להרשם.  כמאמר השיר, 'כדי להגשים חלום אחד ישן, יש צורך במיליון חולמים שלא עוצמים את עיניהם'.  

תשלום חברות שנת 2021 לחץ כאן

לפרטים והצטרפות ליה"ת לחץ כאן