קורס היברידי!!! טיפול באמצעות אמנויות בילדים ונוער בגישה ממוקדת - תהליך הערכה בתחילת הטיפול - ד"ר עדנה ניסימוב נחום

קרדיט לתמונה - "כנפי חווה", StudioKnob - עדי עזר ויותם שפרוני, 2022. קרדיט צילום:אנטון סברדלוב

מנחה - ד"ר עדנה נסימוב נחום 

רציונל: בשנים האחרונות, גוברת ההתעניינות בתיאוריות טיפול ממוקדות ואינטגרטיביות, לאור סיבות מגוונות:  אורך הטיפול, עלותו הכלכלית, הצורך לטפל במספר רב של פונים, וכן ההכרה במגבלות ובתרומות הייחודיות של כל שיטת טיפול בנפרד, ובאפשרות לשלב בין שיטות שונות באופן שייתן מענה גמיש, הולם ומקיף. 

הטיפול באמצעות אמנויות כמקצוע התהווה על מצע אינטגרטיבי, המשלב בין הפסיכולוגיה לבין ההבעה והיצירה, והוא נפוץ בישראל בטיפול בילדים ונוער. הביטוי היצירתי, הטבעי והחופשי לילדים בחדר הטיפול, תומך ביצירת הקשר הבינאישי בין המטופל לבין המטפל. על כן, אין זה פלא, שהוא הוכנס על פי חוק למערכת החינוך, וכן למסגרות פרטיות, בין השאר בזכות הכרת קופות החולים. בתהליך מקביל בשנים האחרונות, התרבו מחקרים ופרסומים אקדמיים העוסקים בטיפול באמנויות עם ילדים ונוער.

עם זאת, ריבוי הידע התיאורטי וכן שפע המידע המתקבל בתחילת הטיפול, פעמים רבות מקשים על המטפלים למקד את מטרות הטיפול. למעשה, עולה השאלה: כיצד על המטפל להגדיר את המוקד ולנתב את הטיפול, בהתחשב בתהליכים הגלויים והחבויים (אישיים, בינאישיים ומערכתיים), שמתגלים עם יצירת הברית הטיפולית. ללא שיטה מובנית והמשגה מתאימה, הטיפול עלול להתאפיין בערפול ולהתארך, וכן עלול לעורר ביקורת והתנגדות מצד ההורים ו/או המוסד שהפנה את הילד לטיפול. בנוסף, עלולות להתעורר תחושות תסכול גם בקרב המטפלים עצמם, בשל אי בהירות לגבי הזיקה הנדרשת בין סיבת ההפניה, מטרת הטיפול, ההתערבויות והתוצאות המצופות. 

קורס זה מציע רציונל תיאורטי לטיפול בילדים ונוער, המשלב בין הטיפול באמנויות, הטיפול הדינמי הממוקד ו"המודל הדיאלקטי" שפותח על ידי המרצה, בהתבסס על מחקר מעמיק שערכה בקרב למעלה ממאה מטפלים באמנות. הקורס יתמקד בהצגת התיאוריה המשולבת, ובמיוחד יינתן דגש על למידה ותרגול של תהליך מובנה ליישום התיאוריה בהערכת ילדים ונוער. התהליך כולל אינטייק ממוקד, יצירה משותפת של ההורים והילד להתבוננות ממוקדת על היחסים, וכמובן עבודה יצירתית של המטופל בחדר הטיפול. התהליך נועד להמשיג את המוקד הטיפולי, המתבסס על הסוגייה המרכזית של המטופל (Mann, 1973). מוקד זה מתווה את הגדרת המטרות ואת ההתערבויות הטיפוליות הנובעות מהן. בנוסף, המשגה זאת מסייעת למטפל לנתב את תהליך הדרכת ההורים והמורים, הנדרשת בטיפול בילדים ונוער. 

זהו המחזור השביעי של קורס זה. בוגרים רבים מיישמים את השיטה הנלמדת ומדווחים על תרומתה בטיפול בילדים ונוער במסגרות מוסדיות ופרטיות, בהדרכת הורים ומורים וביצירת חיבור מעמיק לחוויותיהם האישיות. הקורס מתבסס על ספרה של המרצה: "כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות", בהוצאת מכון מופת. 

בסיום הקורס יוצע למשתתפים קורס המשך, אשר יציג מגוון התערבויות ממוקדות לאור התובנות והמסקנות שעלו מתהליך ההערכה שנלמד בקורס זה.


היקף הקורס:

15 מפגשים של 4 שעות אקדמיות - בסה"כ 60 שעות אקדמיות. הקורס יתקיים בפורמט היברידי (פירוט בטבלת המפגשים)

הקורס יתקיים בימי שני, בין השעות 16:00-19:15, אחת לשבועיים 

מיקום הקורס:  חולון . מיקום מדויק יימסר בהמשך.

לפירוט המפגשים לחץ כאן 

עלות הקורס :

חבר יה"ת: 3500 ש"ח 

לא חבר יה"ת: 3800 ש"ח 

  העלות אינה כוללת דמי רישום בסך 150 ש"ח

  ***פתיחת הקורס מותנית בכמות הנרשמים

 

הכרה לצורך גמול\אופק חדש: יש להגיש בקשה 45 יום לפני תחילת הקורס. 

בקישור הבא: בקשת הכרה לצורך גמול/אופק חדש

ניתן להגיש לאישור/הכרה בשנת שבתון.

תנאי סף לקבלה לקורס

  1. מטפלים.ות באמצעות אמנויות בעלי הכשרה בתוכנית לימודים המוכרת על ידי המל"ג.
  2. ניסיון של שלוש שנים ומעלה בטיפול בילדים ונוער, במסגרות מוסדיות ופרטיות.
  3. הגשת קורות חיים, בצירוף המלצה של מדריכ.ה עם פרטי התקשרות.
  4. לצורך השתתפות יש לבחור שני מטופלים.ות, בגילאי 6-18, להתנסות על פי הנלמד בקורס.

טפסים שיש לשלוח בעת ההרשמה

  • קורות חיים.
  • המלצה של מדריך.ה עם פרטי התקשרות.

תכני הקורס: מסגרת הלימודים תתבסס על הידע הקיים בתחום הטיפול באמצעות אמנויות, ותשלב הלכה למעשה בין טיפול באמנות, טיפול דינמי-ממוקד ומודל דיאלקטי. הלמידה תכלול: הצגת הרציונל התיאורטי; התנסות חווייתית במגוון כלים יצירתיים, בעיקר מתחום האמנות החזותית; יישומים קליניים מתוך העבודה השוטפת של המשתתפים. כל זאת, על מנת לשפר את מיומנויות המטפלים בהערכת המטופלים באמצעות תהליך מובנה המשלב כלים יצירתיים.

תיאור הקורס ומטרותיו:

  1. הקניית ידע אודות שיטות טיפול ממוקדות (טיפול דינמי-ממוקד ומודל דיאלקטי). 
  2. יצירת הקשרים יישומיים בין שיטות אלה להבניית תהליך ההערכה בתחילת הטיפול.
  3. התנסות במיומנויות התערבות הכוללת עבודה יצירתית, סימולציות ודיון במקרים. 

דרישות הקורס מהמשתתפים:

  1. חובת נוכחות בהתאם לתקנון. 
  2. השתתפות בדיון (תיאורטי ובדוגמאות מהשדה), ובהתנסות חוויתית. 
  3. הגשת עבודה בסיום הקורס.

תוצרי הלמידה

  1. הלומדים ירכשו ידע תאורטי ומעשי ביחס לאופני השילוב בין הגישות השונות בתהליך ההערכה לטיפול, ויחשפו לשיקולים המקצועיים המלווים את התערבויות המטפל.
  2. הלומדים ירחיבו את יכולתם להיעזר באמנות בתהליך הלמידה וההדרכה, ולצורך פיתוח מודעות לתהליכים של העברה נגדית, הבאים לידי ביטוי בתוצר האמנותי וכלפיו.
  3. הלומדים יפתחו מודעות רפלקטיבית באמצעות דיון והעמקה בהצגת מקרים שיציגו במהלך הקורס.

על המרצה: ד"ר נסימוב נחום היא מטפלת באמצעות אמנות, מדריכה בכירה (מס' מדריכה 246 ביה"ת) ומרצה. כיהנה בעבר כראשת התכנית לתואר שני בטיפול באמצעות אמנות במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין. כיום היא רכזת ומדריכה במתי"אות יבנה וגבעתיים ומטפלת בקליניקה פרטית בחולון. ד"ר נסימוב נחום מפתחת ומלמדת את הגישה הממוקדת בטיפול באמצעות אמנויות וכמו כן, חיברה את הספר "כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות", שראה אור בהוצאת מופ"ת.

מייל: [email protected]

טלפון: 052-2228727

 

מצב קישור לטופס רישום

מצ"ב קישור לתשלום דמי הרישום

מצ"ב קישור לתקנון

לכל שאלה ובירור לגבי תהליך ההרשמה ניתן ליצור קשר עם עדי ברדה:   [email protected]