מה הוא הטיפול הנפשי המוביל בארץ ומה התעודה שאתם חייבים לדרוש?

תקופת הקורונה, כמו גם האירועים הבטחוניים החוזרים ונשנים, מציפים אצל רבים מהציבור את הצורך בסיוע נפשי. הלחץ, חוסר האונים, הסגרים וחוסר הוודאות הכלכלית, נתנו את אותותיהם על האוכלוסייה והרחיבו את הפניות במוקדי הסיוע ולמטפלים נפשיים במאות אחוזים.

 

בין אנשי המקצוע אליהם פונה הציבור, נמצאים גם מטפלים רבים באמצעות אמנויות - מקצוע בריאות העוסק בטיפול נפשי בו נעשה שימוש בתהליכי יצירה והבעה לטיפול בהפרעות נפשיות, התנהגותיות, התפתחותיות ואורגניות, זאת תוך שימוש באחד משישה תחומי האמנויות: אמנות חזותית, ביבליותרפיה, דרמה, מוסיקה, תנועה ומחול ופסיכודרמה. המטפלים באמצעות אמנויות עובדים עם מגוון אוכלוסיות, מילדים ועד קשישים ומטפלים במגוון בעיות בתחום בריאות הנפש, אוטיזם, טראומה, ליקויי למידה, ילדים ונוער בסיכון ועוד.

אולם, בעוד שהביקוש לטיפול בתחום בריאות הנפש עולה, עדיין עומדת בפני הפונים שאלה מה ההכשרה של המטפל/ת אליו הם פונים, שכן נכון להיום אין שום הגדרה של המדינה שקובעת מי יכול להגדיר עצמו כמטפל באמצעות אמנויות.

 

המדינה מצידה ניסתה להסדיר את מקצוע הטיפול באמצעות אמנויות במסגרת 'חוק מקצועות הבריאות', אך כבר שנים רבות שהחוק לא עודכן, דבר שהשאיר מקצועות בריאות שהתפתחו בעשורים האחרונים מחוץ לחוק ולמעשה ללא קביעה של המדינה בדבר הרשאים לעסוק בהם.

כבר למעלה מ-50 שנה שמטפלים באמצעות אמנויות הם חלק מקהילת המטפלים בבריאות הנפש, אולם, למרות שהמל"ג וחוזר מנכ"ל משרד הבריאות מגדירים כי העוסקים במקצוע צריכים להיות בעלי תואר שני, או מי שביצעו לימודי תעודה וסיימו את הכשרתם עד שנת 2018 במוסד המוכר על ידי המל"ג, ולאורך לימודיהם ביצעו הכשרה מעשית, לא מדובר בהגדרה מחייבת ואין רגולוציה המחייבת את המטפלים ברישוי והמאפשרת הבחנה בין מי שעברו הכשרה שכזאת לבין אלו שלא, במטרה לשמור על הציבור. כך, הלכה למעשה, כל אדם יכול להציג עצמו כמטפל באמצעות אמנויות והיכולת לדעת מה היא הכשרתו, מתקבלת רק אם בחר להציגה בפני קהל מטופליו.

 

"מדובר בתופעה שמעסיקה רבים מהמטופלים וגם מהמעסיקים" אומרת תמי ירמיהו, יו"ר יה"ת, האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל. "העדר סיום הגדרת המקצוע בחקיקה גורם למצב בו יכול כל אדם להציג עצמו כמטפל באמצעות אמנויות, למרות שכבר לפני יותר מעשור הגדירו משרד הבריאות והמל"ג למוסדות להשכלה גבוהה ולגופי המדינה כי ההכשרה לעוסקים במקצוע צריכה להיות לתואר שני (MA) ולכלול הכשרה מעשית. לצערי, היות ועד היום החקיקה בנושא לא הושלמה, השוק פרוץ, וכל אדם יכול לתלות שלט על הדלת ולהתחיל להעניק טיפול נפשי – זוהי סכנת נפשות לציבור".

 

אז איך בכל זאת ניתן לפנות למטפל באמצעות אמנויות ולהרגיש ביטחון בהכשרתו המקצועית?

 

אחרי שנים של פעילות מול משרד הבריאות והכנסת ובשל מערכות הבחירות המרובות בשנים האחרונות וחוסר היציבות הפוליטי, החליטו באגודה הישראלית לטיפול באמצעות אמנויות לסייע לציבור בהנגשת מידע רלוונטי לשאלת הכשרת מטפלים באמצעות אומנות. בתוך כך החלה לאחרונה האגודה להנפיק תעודות 'תו תקן' ללמעלה מ-1,800 חברי האגודה, אשר כולם עומדים בתנאי ההכשרה למקצוע הטיפול באמצעות אמנויות שנקבעו על ידי משרד הבריאות והמל"ג. כמו כן, יצרו באתר האגודה כלי נגיש לחיפוש מטפלים תחת השם 'מאגר המטפלים' בו ניתן למצוא כל מטפל שהינו חבר אגודה ושמחזיק את תעודת 'תו התקן' בהתאם למקום עבודתו הגיאוגרפי, תחום האמנות בטיפול, מגדר ועוד. במקביל, ממשיכה האגודה במאמציה הרבים לקדם את השלמת החקיקה בנושא הכשרת ורישוי המטפלים, זאת על מנת להבטיח את הסדרת מקצוע הטיפול באמצעות אומנויות בפן הרחב יותר.

 

"לא יכולנו להשאר אדישים לכך שהמדינה לא מבצעת כל סינון של העוסקים במקצוע וחושפת את הציבור למטפלים ללא הכשרה" אומרת ירמיהו. "כאגודה מקצועית תפקידנו להגן על העוסקים במקצוע, על המטופלים שלנו וגם על הדרישות המקצועיות. באמצעות תעודת תו התקן של האגודה המקצועית (יה"ת) יכולים כעת המטופלים לדעת האם מטפל, שהינו חבר אגודה, הוא בעל הכשרה בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות והמל"ג, או לא. מטופלים ומעסיקים יכולים כעת לדרוש ממטפלים, חברי אגודה, להציג את תעודת תו התקן שלהם או לחפש בקלות את שמם באתר יה"ת. כך אפשרנו לציבור כלי שיאפשר לו להמנע מטיפול שעלול לפגוע בו".

 

נכון לימים אלה ביה"ת חברים כ-2,400 מטפלות ומטפלים באמצעות אמנויות, העומדים בהגדרות משרד הבריאות והמל"ג, וכל אחד מהם מחזיק בתעודת תו תקן ובכרטיס אישי באתר יה"ת. באגודה פועלים בימים האלה בקמפיין ארצי להגדלת המודעות של המטופלים לתעודה ומפצירים בציבור לדרוש אותה מהמטפלים. ירמיהו מסכמת "כל עוד המאבק שלנו להסדרת התחום בחקיקה נמשך, אני קוראת לכל מטופל ומטופלת לדרוש מהמטפלים שלהם להציג את התעודות המעידות על הכשרתם המקצועית, על אף הביישנות, או תחושת אי הנוחות, מדובר בבקשה שהיא זכות של כל מטופל לפני התחלת טיפול  והיא יכולה להציל נפשות הלכה למעשה".

 

למציאת מטפל הכנסו לאתר יה"ת בכתבות www.yahat.org או חפשו 'מאגר המטפלים' בגוגל.