פעילות יה"ת למען הפליטים מאוקראינה

ב  - 24   בפברואר 2022 פלשה רוסיה לאוקראינה והתחילה במלחמה שממשיכה עד היום. הזוועות וסיפורי המלחמה הקשים הביאו מטפלים רבים לקריאת התגייסות ברשתות החברתיות.

הנהלת יה"ת הרימה את הכפפה ופתחה וועדה ייחודית בשם "ועדת תמיכה".

מטרת הוועדה לתת מענים בתחום ההתמחות הייחודי של המקצוע שלנו. מקצוע בריאות הנפש באמצעות אמנויות: אמנות חזותית, תנועה ומחול, מוסיקה, דרמה, פסיכודרמה, ביבליותרפיה. רבים מהמטפלים שלנו עוסקים בטיפול בטראומה וטראומה מתמשכת והכלים שלנו ייחודיים ומתאימים להתערבויות בזמן משבר ומתן מענה גם לזמנים בהם לא ניתן לעשות שימוש במילים.

"ועדת תמיכה" החליטה על מספר מענים:

1 - פיתוח 2 סוגים של ערכות:

א-  ד"ר יעל שרון, טליה פרידמן, ניבה ענבי, אנה שפירא ושותפות, פיתחו ערכה לילדים הכוללת בובה מלווה בכרטיס עליו כתוב משפט עידוד חיובי וטקסט המיועד למבוגר המלווה את הילד באוקריאנית.

ב - חנה שרברין ותמי ירמיהו יזמו ועמלו על פיתוח "ערכת הפוגה" לילדים ולמבוגרים מלווים. הערכה כוללת חומרי אמנות ומלווה בחוברת תרגילים והצעות לפעילויות שמטרתם פיתוח החוסן באמצעות אמנויות. החוברת כתובה בעברית ואוקראינית.


ניתן   להשתתף כספית בפרויקטים – 

https://www.yahat.org/news/news.aspx?newsId=283

2- מירב ריידס אהרוני יזמה הפעלת מוקדי פעילות של "סטודיו בטוח" בערים בהן יש ריכוז של פליטים / עולים. ההתארגנות בשיתוף איתן מילר גילור ובריכוזה של חן יעקובי האחראית על החיבור עם השטח והקמת צוותים בערים השונות.  לשם כך נבנתה רשת מרשימה של מוקדים אזוריים בשיתוף העיריות ומשרד הקליטה. כל המעוניין להצטרף לפעילות זו מתבקש למלא את טופס רישום להתנדבות.  

 

3 - קבוצות הדרכה למתנדבי יה"ת ולצוותים שעובדים עם הפליטים / עולים. את קבוצות ההדרכה מרכז רונן מאירוביץ חבר הנהלת יה"ת והיא כוללת מטפלים באמצעות אמנויות בעלי הכשרה בטראומה ותעודת מדריך. מצורפת טבלה עם שעות הדרכה ומדריכים וכל מתנדב המעוניין בהדרכה יכול לפנות למדריכים המתנדבים כמו כן ניתן להצטרף להדרכה בהתנדבות.

 https://docs.google.com/document/d/1aEEWsk73on4zr2QoUrgnY9aUFcPmCYrF/edit

?usp=sharing&ouid=109037302242763318659&rtpof=true&sd=true

4. הפצת מידע "כלי גוף נפש לעזרה עצמית" - כתבה ד"ר מירב טל מרגלית וערכו  ד"ר הילדה ונגרובר ונירה שחף, תרגמה לאוקראינית ורוסית חברתנו אנה שפירא. נמסר לנו כי חוברת זו כבר הועברה לצוותים המטפלים באוקראינה.

https://drive.google.com/file/d/1UgenOERg1i7lpcI8jVbrIhXw7-8P7Ptl/view?usp=sharing

5. מפגש הדרכה והכנה למתנדבים, בנושא: "עקרונות של התערבות בעבודה של מתנדבים עם פליטים /עולים". מפגש זה התקיים בזום  והוקלט. 

https://youtu.be/yWng_7F35RY

 

על מנת לקיים מענים אלו הפצנו סקר במטרה להגיע לכל אותם מטפלים המעוניינים להתנדב. סקר שהפצנו בחודש מרץ, בקרב מטפלים באמצעות אמנויות, הוליד יותר מ 200 מטפלים באמנויות מתנדבים. בעלי מקצוע נוספים כגון עו"סים ששמעו על הפרויקטים מבקשים גם הם להצטרף ולתמוך.

הוקמה קבוצת וואטסאפ בשם "חמל מתנדבים יה"ת" (כל הפרוייקטים ההתנדבותיים הנם בחסות איגוד המטפלים יה"ת, לא כל המתנדבים הם חברי יה"ת). מקבוצת ה"חמל" אנחנו מוציאים פרוייקטים לפעולה.

בימים אלו הספיקו מתנדבי יה"ת להכין כ- 300 ערכות לילדים ולהתחיל לחלקם ברחבי הארץ, התחלנו לקיים פעילויות "סטודיו בטוח" לילדים ואמהות, חוברות המידע כבר הופצו ונעשה בהם שימוש, ערכות הפוגה נארזות ממש בימים אלו ומפגשי הדרכה כבר החלו להתקיים.

תחושת העשייה בעיצומה ואיתה תחושה של לכידות וגאווה מקצועית.

 

"וועדת התמיכה" הוקמה ע"י יפית אלשלם בשיתוף חברי ההנהלה. בעידוד ותמיכת יו"ר יה"ת תמי ירמיהו ויו"ר יה"ת הנכנסת ד"ר אילנה לח. כמענה למצוקת הפליטים מאוקראינה. העיקרון שמנחה את פעילות הוועדה הינו ביסוס מתן מענים המייחדים את מקצוע הטיפול באמצעות אמנויות, במצבים המצריכים התערבויות בזמן משבר.

 

לכל מידע נוסף והצעות ניתן לפנות ליפית אלשלם סיו"ר יה"ת המרכזת את "וועדת התמיכה"

[email protected]

כל מי שמעוניין להתנדב ולקחת חלק ולהתנדב יכול להכנס לקישור מהבא - 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdq5vlZhNRx8l281ps9BlAYzdqYFoKJRi0LbhbMWYVPUel-lg/viewform?usp=sf_link